Enkelttimer børn

Træning af børn og unge

ENKELTE TIMER




I Tanketeket arbejder vi ud fra en forudsætning om, at alle kan lære. Vores erfaringer er primært med børn og unge med funktionsnedsættelser, men vi arbejder også med neurotypiske børn og unge. Det kan være børn og unge, der har svært ved at at sidde stille, afviser krav, ikke er motiverede eller på anden måde har det svært i skolen eller daginstitutionen. Det kan være at barnet eller den unge har vanskeligheder der skyldes en diagnose eller måske har I brug for at få et nyt perspektiv på barnets eller den unges måde at tænke og lære på.

Hvordan vi arbejder

Grundlæggende arbejder vi gennem mediering, som er en måde at stille sig mellem barnet og det, barnet skal lære, og virke som et oversættende element.

Vi arbejder med redskaber, der er udviklet til at træne tænkefærdigheder. Herudover bruger vi spil og lege, som vi tilpasser, så det både er sjovt, motiverende og relevant for barnet eller den unge. Som på ovenstående billede, hvor der arbejdes med planlægning og talforståelse gennem skabelsen af en racerbil. I vores arbejde er barnets forudsætninger for læring helt grundlæggende. Ofte oplever vi, at huller i den basale forståelse gør, at man får problemer i mere avanceret opgaveløsning. Det kan f.eks. være problemer med relevante sammenligninger eller problemer med årsagssammenhænge. Vi lægger også stor vægt på at arbejde med, hvordan man løser en opgave.

Spørgsmål som: 

  • "Hvad skal man her?"
  • "Hvor skal vi begynde?"
  • "Hvilke skridt skal vi tage"
  • "Hvordan vidste du det?"

vil barnet eller den unge snart blive vant til at høre fra os. Og med tiden er det spørgsmål, som barnet eller den unge vil begynde at stille sig selv, når en opgave skal løses på egen hånd.


Det er vigtigt for os, at det barnet eller den unge lærer i Tanketeket, kan bruges i de andre arenaer, barnet eller den unge færdes i. Tanketeket er i et privat hjem, hvilket er med til at understrege, at træningen skal blive en del af en almindelig hverdag. De fleste medieringstimer vil foregå ved et bord i stuen men vi bruger også køkkenet og den store have til at gøre træningen meningsfuld og alsidig.

Før vi starter op med et forløb, har vi en samtale med forældrene, så vi bliver klar over barnets eller den unges interesser, styrkeområder og eventuelle problemer.


Vi modtager gerne input fra de andre fagpersoner omkring barnet eller den unge og vi deltager også gerne i relevante møder, hvis I som forældre ønsker det.


Kontakt os for yderligere information.


Lær

Fokus og opmærksomhed

Stop op og tænk

Planlægning

Impulskontrol

Læse-og skrivefærdigheder

Tænkestrategier

Organiseringsevne

Hukommelse

Sociale evner

Og meget mere

Vores kunder siger:




"Siden vi startede hos Baukje, har vi set en udvikling hos vores søn som vi ikke turde håbe på. Til og med er Baukje en kæmpe støtte for vores familie med hendes dybe forståelse af vores dreng og hendes optimisme og tro på hans fortsatte udvikling."


Mor til dreng på 5 år





"Tusind tusind tak for nogle fede og lærerige timer. Tak for alt det du har givet mig. Også har jeg lige fået mit første 7 tal i matematik, takket være din hjælp"


Ung pige på 16


Tusind tak for din store kompetente hjælp til vores datter. Tak for at have udvidet hendes horisont og for alt det du har puttet ned i hendes rygsæk. Gode værktøjer hun kan bruge frem i livet"


Forældre til ung pige på 16